пятница, 27 ноября 2015 г.

ГОРИТЬ МЕТЕЛИК НА КРАЄЧКУ ЛІТА…
В.С.Гей «Вихор у стиглому житі»
          ТЕМА: Текст як поняття лінгвістики тексту.
                        Змістова цілісність тексту.
                         Урок української мови у 9 класі

          МЕТА: Поінформувати учнів про предмет вивчення    
                        лінгвістики тексту, поглибити знання про
                        таку важливу ознаку тексту, як його змістова
                        цілісність; розвивати логічне мислення, увагу,
                        память, виховувати любов до літератури рідного
                        краю.

          ТИП УРОКУ: Урок вивчення нового матеріалу та набуття
                                   практичних знань.

          ОБЛАДНАННЯ: Виставка книг літератури рідного краю,
                                        опорні конспекти, тексти, довідкова
                                        література, малюнки.
ХІД УРОКУ
1.    Організаційний момент.
2. Вступне слово вчителя.
     Сьогодні у нас незвичайний святковий урок, на якому ми будемо працювати з текстом, обмінюватися думками, сперечатися, набиратися практичних знань.  
3. Відновлення опорних знань. Мозковий штурм: дайте відповідь на такі запитання: що таке речення? Які ви знаєте речення за метою висловлювання? Що становлять собою речення, об’єднані певною темою?
4. Повідомлення теми та мети уроку.
     Тема сьогоднішнього уроку: «Текст як поняття лінгвістики тексту. Змістова цілісність тексту». Мета уроку: пригадати, що таке текст, ознаки тексту, тема, мікротема. Виховною метою послужить використання книги В.С.Гея «Вихор у стиглому житі», що вчить нас любити природу, бережно ставитись до її надбань.
5. Формування вмінь і навичок.
     Звернення до опорного конспекту: пригадайте що таке текст, основні ознаки тексту, що таке головна думка тексту. Відшукайте термін «лінгвістика тексту».
    Сьогодні зимовий день, короткий, сірий, з дощем, вітром, невеличким сніжком. Можливо, він навіває і сумний настрій. Та можна пригадати приємні хвилини літа, теплих днів, підняти собі настрій. Тож поділіться своїм найсвітлішим літнім спогадом. Пригадайте який випадок із життя вам запам’ятався, що відбувся цього літа. Чи сумуєте ви за літом, чи хотілося б вам повернутися хоч на хвилинку у теплу літню днину? (Діти відповідають на задані питання). Вчитель підводить підсумки дитячих вражень. А чи звернули ви увагу на метеликів? Яке життя у метелика, довге чи коротке? Яке забарвлення у них?
6. Презентація книг літератури рідного краю. Звертаю увагу на книгу Василя Гея «Вихор у стиглому житі». Ставлю запитання: що вам відомо про письменників рідного краю? Чи знайомі ви з творчістю В.Гея? Пропоную учням прослухати уривок тексту з оповідання «Горить метелик на краєчку літа». (Під музику виразно читаю текст). Запитання по тексту: про що йдеться у даному уривку? Яка головна думка даного тексту? Назвіть мікротеми. Яка ідея даного твору? Які враження від тексту? Виділяємо головну тему: Метелик – спогад, символ літа, вроди, кохання. Приходить до автора у снах. Життя метелика коротке. Але він може зігріти серце.
     Мікротеми: Згасає, помирає Літо.
                          Маленький вогник – смаглявий, золотий метелик.
                          Метелик прилітав у сни, навідував щоночі.
                          Життя метелика-мрії було недовгим.
     Звертаємося до словничка незрозумілих слів.
     Учні на дошці записують головну тему та мікротеми.
7. Практична робота: ділим учнів на дві групи, які вибирають з тексту епітети і метафори, одночасно повторюючи, що означають і для чого використовуються дані художні засоби.
     Епітети: Присмучене, огорнуте серпанком серце.
                     Дужий Деревій.
                     Стійкий білий цвіт.
                      Листочки цілющі.
                      Маленький вогник літа.
                     Смаглявий, золотий Метелик.
                      Шапками білими.
                      Срібляста павутина.
                      Легеньким подихом.
                      Довершена, витончена врода.
                      Хатнє тепло.
                      Непоказний цвіт.
Метафори: Згасає, відгорає, помирає Літо.
                      (Зникає, закінчується , добігає до кінця).
                       Хиляться квіти.
                       Сльози пелюстки роняють.
                        Материнка бадьориться.
                        Чар пронизує і змушує тремтіти.
                        Деревій впевнено квітує.
                        Осінь вітрів-розвідників засилає.
                        Сніги зійшли, присипали, лягли, світилися.
                        Села пропливали, гамували, стишували гамір.
                        Метелик гойдався.
                        Я подихом зігрів.
                        Зимонька-зима йде.
     Порівняння: Гойдався на сріблястій павутині під гроном горобини, мов під ліхтарем.   
     Практична робота: створити синонімічні ряди, добавляючи і свої синоніми; виписати антонімічні пари.
     Синонімічний ряд: Деревій – не плачеш, не хилишся, умієш                  
                                        мовчки гоїти.
                                       Довершена, витончена врода.
                                       Згасає, відгорає, помирає Літо.
                                       (Зникає, закінчується, доходить до кінця).
                                       Присмучене, огорнуте серпанком серце
                                        Серпня.
                                      Сніги зійшли, присипали, лягли.
                                       Деревій,кривавник,тисячолистник.      Антонімічні пари: Замучені цілунками.
                                   Чар очей пронизує і змушує тремтіти.
                                    Непоказний-стійкий.
                                    Дрібні – цілющі.
                                    Осінь – зима.
                                    Замерзлий – живий.
     Пестливі слова у тексті: Материнка, листочки, Метелик, зимонька-зима.
     Деталізація у тексті: дужий Деревій, мій деревію, не тільки деревій, тисячолисник, кривавник.
     Дотикові образи: цілунки джмелів та бджіл, сльози пелюстин, Метелик на долоні. 
     Дієслівна лексика: прикладаю до серця Серпня, до свого болю, до рани.                           
     Практична робота: прочитати уважно текст, проаналізувати образ метелика, на дошку записати усі художні означення.
     Метелик – маленький вогник Літа.
                         Смаглявий, золотий.
                         Замерзлий та живий.
                         Довершена і витончена врода.
     Марив ще теплом.                             
Гойдався на павутині.                        Образ Літа, вроди і кохання.
          Практична робота: кольористика тексту. Виписати усі кольорові епітети і пояснити їх художнє навантаження – для чого і чому використав письменник у даному тексті.
     Кольористика тексту: очей лілових; стійкий білий цвіт; шапками білими; багаття горобин; смаглявий; золотий Метелик; срібляста павутина.
     Інтерактивний метод: «Шість капелюхів». Запропонований Едвардом де Боно. Цей метод поширений у російській педагогічній науці і у англомовній. Шість капелюхів це шість кольорів: білий-червоний-чорний-жовтий-зелений-синій. Кожний колір має певний блок питань. Пропоную учням розглянути даний текст протилежних кольорів білого і чорного.
     Запитання до білого кольору: якими є основні положення тексту? Про що я дізнався з цього тексту? Що мені стало відомо про рослину деревій? Чого не вистачає для повноти інформації? Чи повною є інформація?
     Білий колір – це колір пошуку істини, перевірки ідей, добору інформації, визначення джерел.
     Запитання до чорного кольору: якими можуть бути негативні наслідки описаних вчинків? Які вчинки викликають сумнів?
     Чорний колір – колір сумніву, вагань, слабких сторін, негативу, небезпеки.


ОРІЄНТОВНІ ВІДПОВІДІ ДО БІЛОГО ТА ЧОРНОГО КАПЕЛЮХІВ
     Білий капелюх. Які основні положення тексту?
1.    Згасає літо.
2.    Квіти хиляться додолу.
3.    Лиш Материнка бадьориться.
4.    Дужий Деревій впевнено квітує.
5.    Маленький вогник літа – смаглявий, золотий Метелик.
     Про що я дізнався з тексту? Про рослину деревій, її цілющі властивості, спогади автора про літо і символічного метелика, що прилетів до автора.
     Що мені стало відомо про рослину деревій? Мені стало відомо, що вона має декілька назв: кривавник, тисячолисник, лікує і гоїть рани.
     Чого не вистачає до повноти інформації? Хотілося б більше дізнатися про таке поняття, як сон-анабіоз.
     Чого не вистачає для повноти інформації? Не вистачає повного тексту твору. Уривок тексту обірвується, і не відомо які події відбувалися в житті автора, і яка доля Метелика.
     Запитання та відповіді до чорного капелюха: які негативні могли б бути наслідки описаних подій та вчинків? Квіти могли б загинути, не завжди Материнка і Деревій вистоять холод і мороз, а їхні квіти можуть почорніти, осипатись від дощу та холоду, метелик не завжди оживе від подиху людини.


8. Рефлексія уроку.
     Запитання: з яким блоком питань ми сьогодні познайомились, чи вдалося вам поглибити знання з теоретичних питань, чи набули ви практичних знань? Запишіть на сердечках, чи вдався наш урок, чи захопила вас тема уроку. З маленьких сердечок викладемо одне велике серце.
9. Оцінювання учнів. Виділяємо найбільш активних, ставимо оцінки.
10. Домашнє завдання: запишіть у зошити розповідь-спогад про свого Метелика.



















СЛОВНИК – ДОВІДНИК

1.    Отава – трава, яка відросла після косіння.
2.    Кадуб – бочка.
3.    Краснотал – верба червона. Росте по берегах річок, цвіте у березні-квітні. Чагарник, заввишки до 5 метрів.
4.    Сон-анабіоз – тимчасовий стан деяких живих істот, коли всі життєві процеси в їхньому організмі так уповільнюються, що немає видимих проявів життя. Це є пристосуванням до переживання несприятливих умов.
5.    Ліловий – відтінок бузкового та рожевого.
6.    Роняють – втрачають, гублять.













ХАРАКТЕРИСТИКА ТЕКСТУ:
1.    Текст – це складне синтаксичне ціле (ССЦ).
2.    Кожне наступне речення продовжує і розвиває думку попереднього.
3.    У тексті виділяємо тему, те про що йдеться у ньому.
4.    Визначаємо головну думку тексту: автор схвалює, засуджує, стверджує, заперечує, закликає, спонукає задуматись, застерігає.
5.    У тексті можна виділити мікротему.
6.    У тексті використовуються займенники, для того щоб уникнути повторення слів.
7.    Милозвучність тексту досягається за допомогою художніх засобів: епітетів, метафор, порівнянь, лексем-синонімів, омонімів, антонімів, пестливих слів.
8.    Ознаки тексту: звязність, певна послідовність, використання мовних засобів звязку, завершеність.
9.    Виховна мета тексту.  
    






Комментариев нет:

Отправить комментарий