понедельник, 12 декабря 2016 г.

Тема.  Життєвий і творчий шлях Уласа Самчука. Авторське “Я” письменника на сторінках спогадів. Публіцистика. Стаття “Нарід чи чернь”.
Мета. ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом У. Самчука. Звернути увагу на основні етапи життєвого шляху У. Самчука; особливості світобачення та світовідчуття письменника; ознайомити з тематикою творів письменника та проблематикою їх. Звернути увагу на зміст понять “духовний світ”, “публіцистика”, “роман-епопея”; застосувати алгоритм визначення цілей уроку , рефлексії , оцінювання.
            – вчити учнів формувати власне бачення , творчого обличчя митця, піднятих проблем; удосконалювати вміння аналізуватипубліцистичну статтю; визначати власні актуальні цілі, які будуть досягатись під час вивчення теми;
            – виховувати любов до українського художнього слова, інтерес до творчості У.Самчука, почуття патріотизму, відповідальності, громадянського обов’язку.
Обладнання : Портрет письменника , виставка творів У.Самчука, диск “Програмно- методичний комплекс. Українська література. 11 клас.”
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Методи, прийоми і форми роботи:  Лекції учителя, проблемно- пошукова бесіда.
Випереджуючі завдання:
1.Підготувати характеристаку Уласа Самчука за автобіографічними творами, його світобачення, світосприйняття.

Хід уроку

І Організація класу.
ІІ Оголошення теми, завдань уроку.
1.                         Ім’я Гомера відоме усьому світові. Уславив він себе створенням двох епічних поем – “Іліади” та “Одісеї”. Із тих давніх часів співців, які створювали величні полотна, так і називають гомерами.
У плеяді українських письменників “українським Гомером” називають Уласа Самчука, до вивчення творчості якого ми приступаємо сьогодні.
На вивчення творчості Уласа Самчука відведено 3 години. Відповідно до вимог програми визначено перелік знань і вмінь, якими ви маєте оволодіти, а також складено контрольні запитання та завдання, які, думається, допоможуть вам успішно справитися із зовнішнім незалежним оцінюванням.
(Використовується програмно-методичний комплекс навчального призначення “Українська література. 11 клас. Урок “Улас Самчук – вивчення творчості: файли1;2)  
Перегляд . Визначення учнями стратегічних цілей до вивчення цілої теми.
2.                     Завдання: Визначіться з очікуваними результатами від уроків та власними актуальними цілями , які будуть досягатися під час вивчення теми.
(Учні записують очікувані результати на окремих листках, прикріплюють до дошки. На інших уроках з вивчення творчості У.Самчука очікувані результати від кожного окремого уроку дописують до цього ж аркуша, що дасть змогу на останньому 3-му уроці підвести підсумки, відрефлексувати досягнення).
ІІІ Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеруалу.
1.                     Лекція вчителя про життєвий і творчий шлях Уласа Самчука.
-                          На дошці – портрет У. Самчука і його слова “ Я тому письменник , що відчуваю обов’язок перед народом”.
-                          На окремому аркуші паперу  виготовлено хронологічну таблицю життєвого шляху, прикріплено до дошки.

ЛІТОПИС ЖИТТЯ І ТВОРЧОСТІ УЛАСА САМЧУКА

(додаток 1)

Лекція вчителя про життєвий і творчий шлях    Уласа Самчука за планом.
(Учні переписують у зошити заздалегідь записаний на дошці план.)
План
1)           Селянська родина Уласа Самчука.
2)           Початок навчання письменника в Російській імперії, продов­
ження — в Українській державі, закінчення — у Речі Поспо­
литій (Польщі).
3)           Служба в польській армії, еміграція до Німеччини.
4)           Навчання у Празі, видання першої книги.
5)           Написання роману «Марія» (1934 р.).
6)           Друга світова війна і проголошення ОУН у 1941 році Українсь­
кої Самостійної Держави.
7)           Шлях на Захід.
8)     Активна участь письменника у створенні в 1945 році об'єднан­
ня українських письменників-емігрантів МУР (Мистецький
Український Рух).
9)     Переїзд до Канади, де У. Самчук помер 9 липня 1987 року.
(Учні слухають лекцію вчителя і занотовують у зошити основні положення)

Використати уривки з автобіографічних творів У.Самчука.
-         “Народився під час війни , виріс під час війни, зрів під час війни. Одинадцять років війни і революції, 15 років вигнання , 14 миру. Польська, німецька, модярська в’язниці. Тричі нелегальний перехід кордону . Свідок повстання України, Польщі, Чехословаччини, Карпатської України, Протекторату, Генерального Губернаторства, Райхкомісаріату України, Другого Рейху, Третього Рейху. Свідок їх упадку. Свідок двох найбільших воєн світу. Царі, королі, імператори, президенти, дктатори Муссолі, Гітлер, Сталін. Голод 1932-33 , концентраційні табори… У вічне вигнання”.
-         “Мої спогади розсипані по світі, яле їх концентрація все ще у Дермані…”
-         “Дермань! Знаєте ви , що таке Дермань? Ні , сказав би Гоголь. Ви не знаєте, що таке Дермань. Це дуже простора і дуже барвисте казка. Вже здалека розгортається вона цілими милями вправо і вліво. Вже здалека виринають у зелені , то знову зникають у золоті хрести її церков. Вже здалека цілими натовпами пруться зо всіх сторін краєвиди, і горе Вам, чоловіче, коли Ви не митець, не поет, або, принаймні, звичайнийфотоаматор з будь-яким “Кодаком”…  Все то кидається на всіх, ніби зграя звірів. І хоч-не-хоч, - «Ви здаєтесь. Зупиняєтесь, знімаєте капелюха й вітаєте цю царицю волинських сіл…»
-      «Я був типовим волинським селюком і провінціалом»
 Протягом лекції використовуються відеоматеріали програмно-методичного комплексу «Українська література» 11 клас  (Урок «Улас Самчук -  вивчення творчості. Файл 3. Розділи: «Предки», «Природа», «Освіта і самоосвіта», «Історія».Демонструється відео із зображеннями експонатів музею Уласа Самчука)
2. Публіцистика. Стаття «Нарід чи чернь».
 - Вчитель. – Коли, в які часи забули ми наше імя – українці? Коли перетворилися у «хохлів» і «малоросів»? Може, тоді, коли заборонялися наша мова і культура, чи тоді, коли закривалися школи, чи коли була знищена Січ?.. Чи вже у ближчі часи, коли повезли українців у спецпереселенських вагонах на Північ і Далекий Схід? А чи може тоді, коли перемішувались народи і мови на величезних новобудовах?..
«Хто ми? Нарід чи чернь? Нація чи маса?..» - тривожно звучать питання у статті Уласа Самчука.
 - Коментоване читання статті «Нарід чи чернь».
 - Аналіз  статті:
   - Коли була написана і де надрукована ця стаття?
   Вчитель. Автор цієї статті довгі роки жив далеко від рідної землі, але доля батьківщини завжди хвилювала його. Улас Самчук пояснює, чому  він не може назвати українців народом. «Чому? Бо ми не переконані внутрішньо, що весь той людський матеріал… вповні і незастережно заслуговує на назву нарід. Ми не усвідомлюємо в собі двох дуже важливих і основних елементів: людську гідність і національну свідомість, а без цього ми просто маса, населення, людський матеріал, який заповнює будинки і  вулиці наших міст».            
   - Які питання ставить Улас Самчук перед своїми сучасниками?
   - Які питання, на вашу думку, залишив У.Самчук нам?
   - Чи можна людську свідомість, яка ґрунтується на загальнолюдських моральних принципах, замінять будь-чим іншим? Що тоді буває?
   - Як автор трактує поняття національної свідомості? Чи залишилось це питання актуальним сьогодні? Як ви це бачите?
   - Що, на думку У.Самчука, має обєднати українців?
   - Кого У.Самчук називає юрбою. Які її ознаки?
   - Чи означає ця стаття, що У.Самчук закликає до того, аби відкинути всі надбання російської і світової культури, літератури? (Треба памятати слова Т.Шевченка «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».
  3.Дайте детальну характеристику збірним образам статті.
                     Нарід:                                   Чернь:
   1….                                                 1….
   2….                                                 2….
   3….                                                 3….
 

ІV.Закріплення
     1.Заповнити кожен з розділів узагальнюючої таблиці життя і творчості  У.Самчука. Самостійна робота з індивідуальними картками-таблицями.
   1. Письменник  .Сфера діяльності.
   2.    Географія життя.
   3.Проблеми, підняті у творах.
  4.Афоризми митця. Літературні смаки.
   5.Образи. Асоціації
   
     2.Обговорення змісту таблиць ( бесіда, обмін думками, ідеями).
     3.Оцінка відповідності досягнутого рівня очікуваним результатам, визначеним на початку уроку, рефлексія досягнутого.
    
     4.Підсумкова бесіда. Оцінка роботи на уроці.
       Домашнє завдання. Повторити біографію У.Самчука, прочитати роман «Марія».      








Комментариев нет:

Отправить комментарий