понедельник, 9 января 2017 г.


Конспект уроку
Українська література
                                         11 клас
Тема:     Улас Самчук. Роман “Марія” – перший в українській літературі
               художній  твір про насильницьку колективізацію, нещадне
               винищення трудівників села, страшний голодомор в Україні.Добро і зло на сторінках роману.
  Мета:   - Продовжити знайомство з життєвим і творчим шляхом видатного                   письменника сучасності, “українського Гомера XX століття”. У.Самчуком. Розпочати роботу над романом “Марія”. Допомогти учням  осягнути духовний світ персонажів, створити на основі художнього матеріалу узагальнений образ свідомого українця; розкрити долю українського села в нещадних жорнах більшовицької колективізації.
              - Розвивати вміння аналізувати художній образ;
           - Формувати в учнів національну самосвідомість, духовність.
 Обладнання:
                        Портрет письменника, роман “Марія”, карта України,фрагмент,ілюстрації – дитячі малюнки “Голодомор”,запис “Аве Марія”, “Реквієм”, відеосюжет.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-філософське дослідження.
Методи, прийоми і форми роботи:  розповідь учителя, проблемно-пошукова
                                                          бесіда, аналіз, словесне малювання,
                                                          робота в групах.
      Випереджуючі завдання:
1.Прочитати роман “Марія”
2. Підготувати історичну довідку «Соціально – економічна ситуація в Україні напередодні голодомору »
  
Хід уроку.
І.Організаційно – вступна частина.
   Портрет автора.
 «Я не тому письменник українського народу, що
вмію  писати. Я тому письменник, що відчуваю
обов’язок перед народом. Бог вложив в мої руки
перо. Хай буде дозволено мені використати
його для доброго, для потрібного.»
                                                                                                      Улас Самчук

    Уласа Самчука називають  одним із найвизначніших письменників сучасності. У своїх романах, повістях, оповіданнях, нарисах він майстерно відобразив нашу багатогранну історію, явив світу багатство і красу українського образного слова.
    Його знають скрізь, у різних країнах світу, де живуть українці. Невідомим він залишався для нас. На теренах отчого краю його твори були суворо заборонені. Зі здобуттям Україною незалежності, з переосмисленням національної культурної спадщини з позицій вічних людських цінностей, його твори лиш тепер повертаються в Україну. А з ними – і  його щира, небайдужа душа, і його, Самчукова, велика нетлінна любов до краю, що дав йому життя, та не дав щастя, до краю, яким снив, марив, а був розлучений з ним навічно.
-      Об’єднання учнів у 3 групи (учням пропонуються малюнки – символи «соняшник» - символічна квітка України, яку оберуть оптимісти, «вербова гілочка» - символ України, яку оберуть учні схильні до роздумів, заглиблення в себе, «жар – калина» - символ України, яку оберуть запальні, діяльнісні натури)
-      Прийняття правил роботи в групах.(Наприклад: - говорити по черзі, не перебирати, бути активними і т.д.)

ІІ. Оголошення теми, завдань уроку

-      Очікувані результати (осмислення завдань уроку, запис маркерами на   аркушах очікуваних результатів, вивісити на дошці)

Проблемне питання уроку: “Трагедія сім’ї Марії є трагедією однієї родини і носить суб’єктивний характер чи ні? ”

ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.
    Для того, аби наша робота була плідною, пропонує пригадати деякі відомості з літератури, які стануть нам у пригоді сьогодні.
    1.Індивідуальна робота.
Заповніть дві перші графи узагальнюючої таблиці “Життя і творчість У.Самчука”
    2.Тест-експрес “Закінчити речення”
- Автобіографічний твір, це твір..(в якому автор використовує факти з власного життя , власний життєвий досвід)
- Повість –прозовий жанр…(описово – оповідного характеру, в якому життя подається у вигляді ряду епізодів життя героїв, середня епічна форма, яка показує етап життя героїв)
- Діаспора – це… (розселення певного народу (етнічної єдності) в світі. При цьому ними визнається належність до національної спільноти, Батьківщини)
-      Проза –(від латинського prosa – вільна мова) –…(всі види невіршовано організованої мови).

ІV.Виклад нового матеріалу.
1. Для того, щоб глибше зрозуміти творчість письменника, поповнимо наші знання відомостями з теорії літератури:
Роман – хроніка, агіографія, вітаїзм, (визначення термінів прикріплені на дошці)
2.Вчитель.Роман «Марія» написано у 1934 році..
    Щодо жанру цього твору існує кілька думок: одні називають «Марію» повістю – хронікою, інші – романом.
-      А яка ваша думка? Обґрунтуйте її. (Має всі ознаки роману: охоплено великий відрізок часу (71 рік 11 місяців) зображено велику галерею героїв, розповідається про  важливі і складні процеси. За Фомою - це твір – хроніка, оскільки з максимальною достовірністю відображає події не тільки життя Марії…
3.Історична довідка.
 Аби глибше зрозуміти трагізм роману, або ми змогли відчути тойдушевний та фізичний біль, що його переживали Самчукові герої, ми повинні дати слово історії, перенестись у далекі роки XIX століття і відновити в пам’яті  ті життєві реалії, в яких жив народ.
Серед розмаїття подій  XX століття силою величезного смутку і скорботи в серцях мільйонів людей , величезним болем, як невиліковна рана , нагадує про себе страшна подія – голодомор в Україні 1932 – 1933 років.
 Які ж його передумови та причини?
З 1927 року радянською владою на чолі з генсеком Йосипом Сталіном взято курс на колективізацію селянського землекористування .Переходом до політики суспільної колективізації 1929 року покладено початок кардинальним змінам у сільському господарстві . Селян почали насильно заганяти до колгоспів. Цей процес викликав протидію з боку заможних селян, які отримали назву «куркулі». Розпочалась ліквідація куркульства як класу; протягом 1930 року з України було реструкторизовано на користь держави понад 200000 селянських господарств і депортовано мільйони українців.
Уже за зиму 1931 – 1932 років українське село було знекровлене, обідране продзаготівлями.
З 1 листопада 1932 року по 1 лютого проводиться повальна конфіскація хлібних та продовольчих запасів.
В Українських селах лютує штучно створений владою голодомор жахливих масштабів…
Сьогодні голодомор 1932 – 1933 рр. називають геноцидом українського народу.
Бесіда
-      Отже, чому голодомор став можливим у країні , що звалась житницею Європи?
-      Чому  кістлява рука голоду була спрямована саме на українського селянина?
4. Аналіз роману.
Завдання групам:
1гр. «Соняшники» - в ході бесіди, окресліть ті філософські питання, над якими твір спонукає задуматися читача.
2 гр. «Вербонька» - які образи – символи втілюють ідею роману?
3 гр. «Калина» - які життєві компетенції ви здобули , працюючи над романом.
(Забезпечення учнів груп маркерами та аркушами формату А4 )
Бесіда за сюжетом роману
-      З яких частин складається  роман?(Книга про народження Марії. Книга днів Марії. Книга про хліб.)
-      Які етапи проходить Марія на своєму життєвому шляху? До якого висновку спонукає назва І розділу «Книга про народження Марії»? (Поява на світ, сирітство; розквіт у праці на землі, у материнстві; похо­рон трьох дітей, народжених від нелюбого чоловіка Гната, і спроба по­вернути долю, прощення Гнатом усіх заподіяних Марією кривд і шлях Марії до нової сім'ї. Гнат читає оповідання про черницю, яку занапасти­ла зрада найдорожчої людини: «Не може бути ніколи пізно, коли йде про спасіння живої душі,— відповів Божий посланець». Це шлях, яким пройшла звичайна жінка Марія, щоб вийти з нього загартованою для життя і для спасіння «живих душ», як то сталося з Дівою Марією. Вона народилася не тільки фізично, але й духовно).
-      Чи можна вважати другу книгу — «Книгу днів Марії» — книгою про Марію-Спасительку? Доведіть це за допомогою тексту.
(
Врятувала Корнія від ледарства і москальщини у поведінці, повернула його до землі; врятувала Корнієве господарство від занепаду; врятувала Гната від тюрми за підпал її будинку, зрозумівши і простивши його; дає можливість отямитися осатанілому Максимові, терплячи його збиткування)
-   Чому третя частина носить назву «Книга про хліб»? (Тому що друга частина закінчується словами:«Дні Марії скінчили­ся. Сонце так само сходило і заходило. Але знаки на сході все більше і більше вказували на ближнього. Йшов, ступав і перемагав жорстокий дух руїни, і не було йому спину, бо ані Корній, ні Марія, ні сотні, тисячі Корніїв і Марії не знали і не могли знати, що близиться їх занепад, їх кінець». Далі йде безлад, порушено сталий лад життя, брат постає на брата, син — проти батька й матері, а земля по коліна в крові. І увесь сенс життя звужується до жадання хліба, бодай для вми­раючої з голоду онучки, для збожеволілої дочки. Хліб став не тільки символом, але й еквівалентом життя)
-      Яку роль  у романі відіграють портрети, ліричні відступи? (Портрет відбиває не тільки характер, але й еволюцію його, душевний стан героя (різні портрети Марії, зміни у зовнішності Максима, що стріляє в образ, портрети Корнія молодого і Корнія - матроса, Корнія - хазяїна тощо). Наявність групового портрета (військо червоноармійців, «рєбята», що псують покоси Марії, мішочники). Ліричні відступи ви­світлюють позицію автора, що дає свій коментар подіям і образам)
-      З якими народними звичаями ви зустрілися у романі?( Колядка, Великдень, заручини, весілля, закладини нової хати).
Узагальнення за змістом роману
-      Отже, як кожен з вас зрозумів роман? Що автор хотів сказати світові, своїм сучасникам і грядущим поколінням?
-       Познайомте, будь ласка, клас зі своїми досягненнями. Один учень з групи виступає з повідомленням.Члени групи доповнюють, за потреби, виступ товариша.
Робота з текстом.
Вчитель  Щоб глибше осягнули глибину образів роману, відчути бездонну тугу за сплюндрованою, занапащеною рідною землею, за обездоленим народом, попрацюємо з текстом твору, проведемо експрес – аналіз вибраних уривків.
Робота в групах
1 група. Із запропонованого уривка випишіть ланцюжок слів, якими автор називає більшовиків.
(Хрестоматія , 11 клас , ст..366 – 367)
-      Який символічний образ-узагальнення постає перед читачами?
(Кіннотники, вершники, люди, «ребата»,злодії, татари , гариштанти, грабіжники)(Символічний образ: більшовик – це ворог - татарин)
-      Як поставились селяни до бажання більшовиків зробити усіх рівними? Невже така погана негуманна ідея?
Рефлексія  - Що засуджував У.Самчук?
                   - Чи були інші шляхи у нової влади?
2 група:
- Зачитайте монолог Корнія (ст..370.Хрестоматія)Знайдіть відповіді на такі питання:
- Що змінило Корнія, який колись був матросом, що не бажав робити на землі, любив випити, закинути міцне слово, дивився на життя як на щось минуче, чому він нічим не зобов’язаний?
(Земля, праця на землі, яка робить хлібороба філософом, мудрецем, бо він знає ціну всьому, до чого докладе рук )
-      Яку проблему, гостру для 30 – х років, автор підіймає у цім монолозі? (Проблему кулака як суспільного прошарку)
3 група:
Які проблеми ставить і розв’язує автор, зображуючи відносини між членами сім’ї Марії?
-      Аналізуючи життя Марії з Гнатом і Корнієм, яких висновків доходимо?
-      Знайдіть і зачитайте сцену, яка показує моральне звиродніння Максима?(Виганяє батьків з рідної хати, публікація в газеті статті зречення батьків-куркулів і брата – ворога радянської влади)
Виступи з повідомленнями
Метод «Прес - технологія» ( Внутрішнє і зовнішнє коло. Виступ, доповнення, міркування іншої групи)
VІ. Закріплення.
Питання для обговорення. Чому роман-хроніку “Марія” називають вітаїстичним твором?
      Метод “Прес-технологія”
   Одна група в середньому колі, інша – в зовнішньому.
    1 група.аргументує свої думки “Я вважаю, що…”
       Обґрунтування.
       Приклад.
  Висновок.
2 група.
Висловлюють свою згоду чи незгоду з висловленою думкою.
Аргументуйте свій вибір.
Потім групи міняються місцями.
Третя група працює над складанням схеми образів роману.
    (Складіть схематично систему образів роману, врахувавши позитивні та негативні  сторони,  визначивши точки перетину доль, інтересів.)
     Колективний захист. Метод “Вільний  мікрофон”. Рефлексія.
-         Проведення паралелей із сучасністю. Актуальність роману, теми.
  VІІ. Підсумок уроку.
    На сьогоднішньому уроці ми розглянули багато проблем, перед нами пройшли життєві долі героїв, розкрились їх серця, разом з ними ми пірнули на саме дно людських пороків, людського розпачу, безнадії, разом з ними зводили очі до  небес в надії знайти відповідь на відвічні людські питання. У наші серця перелилась їх свята любов, яка навіть у смерті дає початок новому життю.
1.   Заповнення узагальнюючої таблиці за творчістю Уласа Самчука (індивідуальна робота) Додаток 1
2.   На завершення нашої розмови хотілося б, аби ви почули цю поезію (читаєтьсяч під запис “Аве Марія”)
Уласові Самчукові
Не  так уже й багато на Землі – тих іскор Божих творчого горіння.
Сяйне одна чи дві на покоління метеоритним спалахом в імлі…
Яке блаженство і який то біль – людської пристрасті терпке причастя…
Але чи є, скажіть, великим щастям творить щедроти у краю рабів!
Віншують нобелістів королі, у троннім залі – урочисті речі, та не тобі.
У тебе – хрест предтечі лауреатів вільної землі.

 
-         Оцінка діяльності учнів на уроці. Мотивація (залучення учнів до взаємооцінювання, самооцінювання). Робота з індивідуальними картками самооцінювання.
Домашнє завдання:
І. Аналіз роману. Підібрати цитати до характеристики героїв.
ІІ. Уявіть, що ви проводите засідання літературної світлиці, на якому присутній У. Самчук. Підготуйте запитання автору за романом “Марія”, які б могли висвітлити авторське ставлення до героїв, проблем, піднятих в романі.




























  
Конспект уроку
Українська література
                                         11 клас
Тема:     Улас Самчук. Роман “Марія” – перший в українській літературі
               художній  твір про насильницьку колективізацію, нещадне
               винищення трудівників села, страшний голодомор в Україні.Добро і зло на сторінках роману.
  Мета:   - Продовжити знайомство з життєвим і творчим шляхом видатного                   письменника сучасності, “українського Гомера XX століття”. У.Самчуком. Розпочати роботу над романом “Марія”. Допомогти учням  осягнути духовний світ персонажів, створити на основі художнього матеріалу узагальнений образ свідомого українця; розкрити долю українського села в нещадних жорнах більшовицької колективізації.
              - Розвивати вміння аналізувати художній образ;
           - Формувати в учнів національну самосвідомість, духовність.
 Обладнання:
                        Портрет письменника, роман “Марія”, карта України,фрагмент,ілюстрації – дитячі малюнки “Голодомор”,запис “Аве Марія”, “Реквієм”, відеосюжет.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-філософське дослідження.
Методи, прийоми і форми роботи:  розповідь учителя, проблемно-пошукова
                                                          бесіда, аналіз, словесне малювання,
                                                          робота в групах.
      Випереджуючі завдання:
1.Прочитати роман “Марія”
2. Підготувати історичну довідку «Соціально – економічна ситуація в Україні напередодні голодомору »
  
Хід уроку.
І.Організаційно – вступна частина.
   Портрет автора.
 «Я не тому письменник українського народу, що
вмію  писати. Я тому письменник, що відчуваю
обов’язок перед народом. Бог вложив в мої руки
перо. Хай буде дозволено мені використати
його для доброго, для потрібного.»
                                                                                                      Улас Самчук

    Уласа Самчука називають  одним із найвизначніших письменників сучасності. У своїх романах, повістях, оповіданнях, нарисах він майстерно відобразив нашу багатогранну історію, явив світу багатство і красу українського образного слова.
    Його знають скрізь, у різних країнах світу, де живуть українці. Невідомим він залишався для нас. На теренах отчого краю його твори були суворо заборонені. Зі здобуттям Україною незалежності, з переосмисленням національної культурної спадщини з позицій вічних людських цінностей, його твори лиш тепер повертаються в Україну. А з ними – і  його щира, небайдужа душа, і його, Самчукова, велика нетлінна любов до краю, що дав йому життя, та не дав щастя, до краю, яким снив, марив, а був розлучений з ним навічно.
-      Об’єднання учнів у 3 групи (учням пропонуються малюнки – символи «соняшник» - символічна квітка України, яку оберуть оптимісти, «вербова гілочка» - символ України, яку оберуть учні схильні до роздумів, заглиблення в себе, «жар – калина» - символ України, яку оберуть запальні, діяльнісні натури)
-      Прийняття правил роботи в групах.(Наприклад: - говорити по черзі, не перебирати, бути активними і т.д.)

ІІ. Оголошення теми, завдань уроку

-      Очікувані результати (осмислення завдань уроку, запис маркерами на   аркушах очікуваних результатів, вивісити на дошці)

Проблемне питання уроку: “Трагедія сім’ї Марії є трагедією однієї родини і носить суб’єктивний характер чи ні? ”

ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.
    Для того, аби наша робота була плідною, пропонує пригадати деякі відомості з літератури, які стануть нам у пригоді сьогодні.
    1.Індивідуальна робота.
Заповніть дві перші графи узагальнюючої таблиці “Життя і творчість У.Самчука”
    2.Тест-експрес “Закінчити речення”
- Автобіографічний твір, це твір..(в якому автор використовує факти з власного життя , власний життєвий досвід)
- Повість –прозовий жанр…(описово – оповідного характеру, в якому життя подається у вигляді ряду епізодів життя героїв, середня епічна форма, яка показує етап життя героїв)
- Діаспора – це… (розселення певного народу (етнічної єдності) в світі. При цьому ними визнається належність до національної спільноти, Батьківщини)
-      Проза –(від латинського prosa – вільна мова) –…(всі види невіршовано організованої мови).

ІV.Виклад нового матеріалу.
1. Для того, щоб глибше зрозуміти творчість письменника, поповнимо наші знання відомостями з теорії літератури:
Роман – хроніка, агіографія, вітаїзм, (визначення термінів прикріплені на дошці)
2.Вчитель.Роман «Марія» написано у 1934 році..
    Щодо жанру цього твору існує кілька думок: одні називають «Марію» повістю – хронікою, інші – романом.
-      А яка ваша думка? Обґрунтуйте її. (Має всі ознаки роману: охоплено великий відрізок часу (71 рік 11 місяців) зображено велику галерею героїв, розповідається про  важливі і складні процеси. За Фомою - це твір – хроніка, оскільки з максимальною достовірністю відображає події не тільки життя Марії…
3.Історична довідка.
 Аби глибше зрозуміти трагізм роману, або ми змогли відчути тойдушевний та фізичний біль, що його переживали Самчукові герої, ми повинні дати слово історії, перенестись у далекі роки XIX століття і відновити в пам’яті  ті життєві реалії, в яких жив народ.
Серед розмаїття подій  XX століття силою величезного смутку і скорботи в серцях мільйонів людей , величезним болем, як невиліковна рана , нагадує про себе страшна подія – голодомор в Україні 1932 – 1933 років.
 Які ж його передумови та причини?
З 1927 року радянською владою на чолі з генсеком Йосипом Сталіном взято курс на колективізацію селянського землекористування .Переходом до політики суспільної колективізації 1929 року покладено початок кардинальним змінам у сільському господарстві . Селян почали насильно заганяти до колгоспів. Цей процес викликав протидію з боку заможних селян, які отримали назву «куркулі». Розпочалась ліквідація куркульства як класу; протягом 1930 року з України було реструкторизовано на користь держави понад 200000 селянських господарств і депортовано мільйони українців.
Уже за зиму 1931 – 1932 років українське село було знекровлене, обідране продзаготівлями.
З 1 листопада 1932 року по 1 лютого проводиться повальна конфіскація хлібних та продовольчих запасів.
В Українських селах лютує штучно створений владою голодомор жахливих масштабів…
Сьогодні голодомор 1932 – 1933 рр. називають геноцидом українського народу.
Бесіда
-      Отже, чому голодомор став можливим у країні , що звалась житницею Європи?
-      Чому  кістлява рука голоду була спрямована саме на українського селянина?
4. Аналіз роману.
Завдання групам:
1гр. «Соняшники» - в ході бесіди, окресліть ті філософські питання, над якими твір спонукає задуматися читача.
2 гр. «Вербонька» - які образи – символи втілюють ідею роману?
3 гр. «Калина» - які життєві компетенції ви здобули , працюючи над романом.
(Забезпечення учнів груп маркерами та аркушами формату А4 )
Бесіда за сюжетом роману
-      З яких частин складається  роман?(Книга про народження Марії. Книга днів Марії. Книга про хліб.)
-      Які етапи проходить Марія на своєму життєвому шляху? До якого висновку спонукає назва І розділу «Книга про народження Марії»? (Поява на світ, сирітство; розквіт у праці на землі, у материнстві; похо­рон трьох дітей, народжених від нелюбого чоловіка Гната, і спроба по­вернути долю, прощення Гнатом усіх заподіяних Марією кривд і шлях Марії до нової сім'ї. Гнат читає оповідання про черницю, яку занапасти­ла зрада найдорожчої людини: «Не може бути ніколи пізно, коли йде про спасіння живої душі,— відповів Божий посланець». Це шлях, яким пройшла звичайна жінка Марія, щоб вийти з нього загартованою для життя і для спасіння «живих душ», як то сталося з Дівою Марією. Вона народилася не тільки фізично, але й духовно).
-      Чи можна вважати другу книгу — «Книгу днів Марії» — книгою про Марію-Спасительку? Доведіть це за допомогою тексту.
(
Врятувала Корнія від ледарства і москальщини у поведінці, повернула його до землі; врятувала Корнієве господарство від занепаду; врятувала Гната від тюрми за підпал її будинку, зрозумівши і простивши його; дає можливість отямитися осатанілому Максимові, терплячи його збиткування)
-   Чому третя частина носить назву «Книга про хліб»? (Тому що друга частина закінчується словами:«Дні Марії скінчили­ся. Сонце так само сходило і заходило. Але знаки на сході все більше і більше вказували на ближнього. Йшов, ступав і перемагав жорстокий дух руїни, і не було йому спину, бо ані Корній, ні Марія, ні сотні, тисячі Корніїв і Марії не знали і не могли знати, що близиться їх занепад, їх кінець». Далі йде безлад, порушено сталий лад життя, брат постає на брата, син — проти батька й матері, а земля по коліна в крові. І увесь сенс життя звужується до жадання хліба, бодай для вми­раючої з голоду онучки, для збожеволілої дочки. Хліб став не тільки символом, але й еквівалентом життя)
-      Яку роль  у романі відіграють портрети, ліричні відступи? (Портрет відбиває не тільки характер, але й еволюцію його, душевний стан героя (різні портрети Марії, зміни у зовнішності Максима, що стріляє в образ, портрети Корнія молодого і Корнія - матроса, Корнія - хазяїна тощо). Наявність групового портрета (військо червоноармійців, «рєбята», що псують покоси Марії, мішочники). Ліричні відступи ви­світлюють позицію автора, що дає свій коментар подіям і образам)
-      З якими народними звичаями ви зустрілися у романі?( Колядка, Великдень, заручини, весілля, закладини нової хати).
Узагальнення за змістом роману
-      Отже, як кожен з вас зрозумів роман? Що автор хотів сказати світові, своїм сучасникам і грядущим поколінням?
-       Познайомте, будь ласка, клас зі своїми досягненнями. Один учень з групи виступає з повідомленням.Члени групи доповнюють, за потреби, виступ товариша.
Робота з текстом.
Вчитель  Щоб глибше осягнули глибину образів роману, відчути бездонну тугу за сплюндрованою, занапащеною рідною землею, за обездоленим народом, попрацюємо з текстом твору, проведемо експрес – аналіз вибраних уривків.
Робота в групах
1 група. Із запропонованого уривка випишіть ланцюжок слів, якими автор називає більшовиків.
(Хрестоматія , 11 клас , ст..366 – 367)
-      Який символічний образ-узагальнення постає перед читачами?
(Кіннотники, вершники, люди, «ребата»,злодії, татари , гариштанти, грабіжники)(Символічний образ: більшовик – це ворог - татарин)
-      Як поставились селяни до бажання більшовиків зробити усіх рівними? Невже така погана негуманна ідея?
Рефлексія  - Що засуджував У.Самчук?
                   - Чи були інші шляхи у нової влади?
2 група:
- Зачитайте монолог Корнія (ст..370.Хрестоматія)Знайдіть відповіді на такі питання:
- Що змінило Корнія, який колись був матросом, що не бажав робити на землі, любив випити, закинути міцне слово, дивився на життя як на щось минуче, чому він нічим не зобов’язаний?
(Земля, праця на землі, яка робить хлібороба філософом, мудрецем, бо він знає ціну всьому, до чого докладе рук )
-      Яку проблему, гостру для 30 – х років, автор підіймає у цім монолозі? (Проблему кулака як суспільного прошарку)
3 група:
Які проблеми ставить і розв’язує автор, зображуючи відносини між членами сім’ї Марії?
-      Аналізуючи життя Марії з Гнатом і Корнієм, яких висновків доходимо?
-      Знайдіть і зачитайте сцену, яка показує моральне звиродніння Максима?(Виганяє батьків з рідної хати, публікація в газеті статті зречення батьків-куркулів і брата – ворога радянської влади)
Виступи з повідомленнями
Метод «Прес - технологія» ( Внутрішнє і зовнішнє коло. Виступ, доповнення, міркування іншої групи)
VІ. Закріплення.
Питання для обговорення. Чому роман-хроніку “Марія” називають вітаїстичним твором?
      Метод “Прес-технологія”
   Одна група в середньому колі, інша – в зовнішньому.
    1 група.аргументує свої думки “Я вважаю, що…”
       Обґрунтування.
       Приклад.
  Висновок.
2 група.
Висловлюють свою згоду чи незгоду з висловленою думкою.
Аргументуйте свій вибір.
Потім групи міняються місцями.
Третя група працює над складанням схеми образів роману.
    (Складіть схематично систему образів роману, врахувавши позитивні та негативні  сторони,  визначивши точки перетину доль, інтересів.)
     Колективний захист. Метод “Вільний  мікрофон”. Рефлексія.
-         Проведення паралелей із сучасністю. Актуальність роману, теми.
  VІІ. Підсумок уроку.
    На сьогоднішньому уроці ми розглянули багато проблем, перед нами пройшли життєві долі героїв, розкрились їх серця, разом з ними ми пірнули на саме дно людських пороків, людського розпачу, безнадії, разом з ними зводили очі до  небес в надії знайти відповідь на відвічні людські питання. У наші серця перелилась їх свята любов, яка навіть у смерті дає початок новому життю.
1.   Заповнення узагальнюючої таблиці за творчістю Уласа Самчука (індивідуальна робота) Додаток 1
2.   На завершення нашої розмови хотілося б, аби ви почули цю поезію (читаєтьсяч під запис “Аве Марія”)
Уласові Самчукові
Не  так уже й багато на Землі – тих іскор Божих творчого горіння.
Сяйне одна чи дві на покоління метеоритним спалахом в імлі…
Яке блаженство і який то біль – людської пристрасті терпке причастя…
Але чи є, скажіть, великим щастям творить щедроти у краю рабів!
Віншують нобелістів королі, у троннім залі – урочисті речі, та не тобі.
У тебе – хрест предтечі лауреатів вільної землі.

 
-         Оцінка діяльності учнів на уроці. Мотивація (залучення учнів до взаємооцінювання, самооцінювання). Робота з індивідуальними картками самооцінювання.
Домашнє завдання:
І. Аналіз роману. Підібрати цитати до характеристики героїв.
ІІ. Уявіть, що ви проводите засідання літературної світлиці, на якому присутній У. Самчук. Підготуйте запитання автору за романом “Марія”, які б могли висвітлити авторське ставлення до героїв, проблем, піднятих в романі.








































  
Конспект уроку
Українська література
                                         11 клас
Тема:     Улас Самчук. Роман “Марія” – перший в українській літературі
               художній  твір про насильницьку колективізацію, нещадне
               винищення трудівників села, страшний голодомор в Україні.Добро і зло на сторінках роману.
  Мета:   - Продовжити знайомство з життєвим і творчим шляхом видатного                   письменника сучасності, “українського Гомера XX століття”. У.Самчуком. Розпочати роботу над романом “Марія”. Допомогти учням  осягнути духовний світ персонажів, створити на основі художнього матеріалу узагальнений образ свідомого українця; розкрити долю українського села в нещадних жорнах більшовицької колективізації.
              - Розвивати вміння аналізувати художній образ;
           - Формувати в учнів національну самосвідомість, духовність.
 Обладнання:
                        Портрет письменника, роман “Марія”, карта України,фрагмент,ілюстрації – дитячі малюнки “Голодомор”,запис “Аве Марія”, “Реквієм”, відеосюжет.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-філософське дослідження.
Методи, прийоми і форми роботи:  розповідь учителя, проблемно-пошукова
                                                          бесіда, аналіз, словесне малювання,
                                                          робота в групах.
      Випереджуючі завдання:
1.Прочитати роман “Марія”
2. Підготувати історичну довідку «Соціально – економічна ситуація в Україні напередодні голодомору »
  
Хід уроку.
І.Організаційно – вступна частина.
   Портрет автора.
 «Я не тому письменник українського народу, що
вмію  писати. Я тому письменник, що відчуваю
обов’язок перед народом. Бог вложив в мої руки
перо. Хай буде дозволено мені використати
його для доброго, для потрібного.»
                                                                                                      Улас Самчук

    Уласа Самчука називають  одним із найвизначніших письменників сучасності. У своїх романах, повістях, оповіданнях, нарисах він майстерно відобразив нашу багатогранну історію, явив світу багатство і красу українського образного слова.
    Його знають скрізь, у різних країнах світу, де живуть українці. Невідомим він залишався для нас. На теренах отчого краю його твори були суворо заборонені. Зі здобуттям Україною незалежності, з переосмисленням національної культурної спадщини з позицій вічних людських цінностей, його твори лиш тепер повертаються в Україну. А з ними – і  його щира, небайдужа душа, і його, Самчукова, велика нетлінна любов до краю, що дав йому життя, та не дав щастя, до краю, яким снив, марив, а був розлучений з ним навічно.
-      Об’єднання учнів у 3 групи (учням пропонуються малюнки – символи «соняшник» - символічна квітка України, яку оберуть оптимісти, «вербова гілочка» - символ України, яку оберуть учні схильні до роздумів, заглиблення в себе, «жар – калина» - символ України, яку оберуть запальні, діяльнісні натури)
-      Прийняття правил роботи в групах.(Наприклад: - говорити по черзі, не перебирати, бути активними і т.д.)

ІІ. Оголошення теми, завдань уроку

-      Очікувані результати (осмислення завдань уроку, запис маркерами на   аркушах очікуваних результатів, вивісити на дошці)

Проблемне питання уроку: “Трагедія сім’ї Марії є трагедією однієї родини і носить суб’єктивний характер чи ні? ”

ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань.
    Для того, аби наша робота була плідною, пропонує пригадати деякі відомості з літератури, які стануть нам у пригоді сьогодні.
    1.Індивідуальна робота.
Заповніть дві перші графи узагальнюючої таблиці “Життя і творчість У.Самчука”
    2.Тест-експрес “Закінчити речення”
- Автобіографічний твір, це твір..(в якому автор використовує факти з власного життя , власний життєвий досвід)
- Повість –прозовий жанр…(описово – оповідного характеру, в якому життя подається у вигляді ряду епізодів життя героїв, середня епічна форма, яка показує етап життя героїв)
- Діаспора – це… (розселення певного народу (етнічної єдності) в світі. При цьому ними визнається належність до національної спільноти, Батьківщини)
-      Проза –(від латинського prosa – вільна мова) –…(всі види невіршовано організованої мови).

ІV.Виклад нового матеріалу.
1. Для того, щоб глибше зрозуміти творчість письменника, поповнимо наші знання відомостями з теорії літератури:
Роман – хроніка, агіографія, вітаїзм, (визначення термінів прикріплені на дошці)
2.Вчитель.Роман «Марія» написано у 1934 році..
    Щодо жанру цього твору існує кілька думок: одні називають «Марію» повістю – хронікою, інші – романом.
-      А яка ваша думка? Обґрунтуйте її. (Має всі ознаки роману: охоплено великий відрізок часу (71 рік 11 місяців) зображено велику галерею героїв, розповідається про  важливі і складні процеси. За Фомою - це твір – хроніка, оскільки з максимальною достовірністю відображає події не тільки життя Марії…
3.Історична довідка.
 Аби глибше зрозуміти трагізм роману, або ми змогли відчути тойдушевний та фізичний біль, що його переживали Самчукові герої, ми повинні дати слово історії, перенестись у далекі роки XIX століття і відновити в пам’яті  ті життєві реалії, в яких жив народ.
Серед розмаїття подій  XX століття силою величезного смутку і скорботи в серцях мільйонів людей , величезним болем, як невиліковна рана , нагадує про себе страшна подія – голодомор в Україні 1932 – 1933 років.
 Які ж його передумови та причини?
З 1927 року радянською владою на чолі з генсеком Йосипом Сталіном взято курс на колективізацію селянського землекористування .Переходом до політики суспільної колективізації 1929 року покладено початок кардинальним змінам у сільському господарстві . Селян почали насильно заганяти до колгоспів. Цей процес викликав протидію з боку заможних селян, які отримали назву «куркулі». Розпочалась ліквідація куркульства як класу; протягом 1930 року з України було реструкторизовано на користь держави понад 200000 селянських господарств і депортовано мільйони українців.
Уже за зиму 1931 – 1932 років українське село було знекровлене, обідране продзаготівлями.
З 1 листопада 1932 року по 1 лютого проводиться повальна конфіскація хлібних та продовольчих запасів.
В Українських селах лютує штучно створений владою голодомор жахливих масштабів…
Сьогодні голодомор 1932 – 1933 рр. називають геноцидом українського народу.
Бесіда
-      Отже, чому голодомор став можливим у країні , що звалась житницею Європи?
-      Чому  кістлява рука голоду була спрямована саме на українського селянина?
4. Аналіз роману.
Завдання групам:
1гр. «Соняшники» - в ході бесіди, окресліть ті філософські питання, над якими твір спонукає задуматися читача.
2 гр. «Вербонька» - які образи – символи втілюють ідею роману?
3 гр. «Калина» - які життєві компетенції ви здобули , працюючи над романом.
(Забезпечення учнів груп маркерами та аркушами формату А4 )
Бесіда за сюжетом роману
-      З яких частин складається  роман?(Книга про народження Марії. Книга днів Марії. Книга про хліб.)
-      Які етапи проходить Марія на своєму життєвому шляху? До якого висновку спонукає назва І розділу «Книга про народження Марії»? (Поява на світ, сирітство; розквіт у праці на землі, у материнстві; похо­рон трьох дітей, народжених від нелюбого чоловіка Гната, і спроба по­вернути долю, прощення Гнатом усіх заподіяних Марією кривд і шлях Марії до нової сім'ї. Гнат читає оповідання про черницю, яку занапасти­ла зрада найдорожчої людини: «Не може бути ніколи пізно, коли йде про спасіння живої душі,— відповів Божий посланець». Це шлях, яким пройшла звичайна жінка Марія, щоб вийти з нього загартованою для життя і для спасіння «живих душ», як то сталося з Дівою Марією. Вона народилася не тільки фізично, але й духовно).
-      Чи можна вважати другу книгу — «Книгу днів Марії» — книгою про Марію-Спасительку? Доведіть це за допомогою тексту.
(
Врятувала Корнія від ледарства і москальщини у поведінці, повернула його до землі; врятувала Корнієве господарство від занепаду; врятувала Гната від тюрми за підпал її будинку, зрозумівши і простивши його; дає можливість отямитися осатанілому Максимові, терплячи його збиткування)
-   Чому третя частина носить назву «Книга про хліб»? (Тому що друга частина закінчується словами:«Дні Марії скінчили­ся. Сонце так само сходило і заходило. Але знаки на сході все більше і більше вказували на ближнього. Йшов, ступав і перемагав жорстокий дух руїни, і не було йому спину, бо ані Корній, ні Марія, ні сотні, тисячі Корніїв і Марії не знали і не могли знати, що близиться їх занепад, їх кінець». Далі йде безлад, порушено сталий лад життя, брат постає на брата, син — проти батька й матері, а земля по коліна в крові. І увесь сенс життя звужується до жадання хліба, бодай для вми­раючої з голоду онучки, для збожеволілої дочки. Хліб став не тільки символом, але й еквівалентом життя)
-      Яку роль  у романі відіграють портрети, ліричні відступи? (Портрет відбиває не тільки характер, але й еволюцію його, душевний стан героя (різні портрети Марії, зміни у зовнішності Максима, що стріляє в образ, портрети Корнія молодого і Корнія - матроса, Корнія - хазяїна тощо). Наявність групового портрета (військо червоноармійців, «рєбята», що псують покоси Марії, мішочники). Ліричні відступи ви­світлюють позицію автора, що дає свій коментар подіям і образам)
-      З якими народними звичаями ви зустрілися у романі?( Колядка, Великдень, заручини, весілля, закладини нової хати).
Узагальнення за змістом роману
-      Отже, як кожен з вас зрозумів роман? Що автор хотів сказати світові, своїм сучасникам і грядущим поколінням?
-       Познайомте, будь ласка, клас зі своїми досягненнями. Один учень з групи виступає з повідомленням.Члени групи доповнюють, за потреби, виступ товариша.
Робота з текстом.
Вчитель  Щоб глибше осягнули глибину образів роману, відчути бездонну тугу за сплюндрованою, занапащеною рідною землею, за обездоленим народом, попрацюємо з текстом твору, проведемо експрес – аналіз вибраних уривків.
Робота в групах
1 група. Із запропонованого уривка випишіть ланцюжок слів, якими автор називає більшовиків.
(Хрестоматія , 11 клас , ст..366 – 367)
-      Який символічний образ-узагальнення постає перед читачами?
(Кіннотники, вершники, люди, «ребата»,злодії, татари , гариштанти, грабіжники)(Символічний образ: більшовик – це ворог - татарин)
-      Як поставились селяни до бажання більшовиків зробити усіх рівними? Невже така погана негуманна ідея?
Рефлексія  - Що засуджував У.Самчук?
                   - Чи були інші шляхи у нової влади?
2 група:
- Зачитайте монолог Корнія (ст..370.Хрестоматія)Знайдіть відповіді на такі питання:
- Що змінило Корнія, який колись був матросом, що не бажав робити на землі, любив випити, закинути міцне слово, дивився на життя як на щось минуче, чому він нічим не зобов’язаний?
(Земля, праця на землі, яка робить хлібороба філософом, мудрецем, бо він знає ціну всьому, до чого докладе рук )
-      Яку проблему, гостру для 30 – х років, автор підіймає у цім монолозі? (Проблему кулака як суспільного прошарку)
3 група:
Які проблеми ставить і розв’язує автор, зображуючи відносини між членами сім’ї Марії?
-      Аналізуючи життя Марії з Гнатом і Корнієм, яких висновків доходимо?
-      Знайдіть і зачитайте сцену, яка показує моральне звиродніння Максима?(Виганяє батьків з рідної хати, публікація в газеті статті зречення батьків-куркулів і брата – ворога радянської влади)
Виступи з повідомленнями
Метод «Прес - технологія» ( Внутрішнє і зовнішнє коло. Виступ, доповнення, міркування іншої групи)
VІ. Закріплення.
Питання для обговорення. Чому роман-хроніку “Марія” називають вітаїстичним твором?
      Метод “Прес-технологія”
   Одна група в середньому колі, інша – в зовнішньому.
    1 група.аргументує свої думки “Я вважаю, що…”
       Обґрунтування.
       Приклад.
  Висновок.
2 група.
Висловлюють свою згоду чи незгоду з висловленою думкою.
Аргументуйте свій вибір.
Потім групи міняються місцями.
Третя група працює над складанням схеми образів роману.
    (Складіть схематично систему образів роману, врахувавши позитивні та негативні  сторони,  визначивши точки перетину доль, інтересів.)
     Колективний захист. Метод “Вільний  мікрофон”. Рефлексія.
-         Проведення паралелей із сучасністю. Актуальність роману, теми.
  VІІ. Підсумок уроку.
    На сьогоднішньому уроці ми розглянули багато проблем, перед нами пройшли життєві долі героїв, розкрились їх серця, разом з ними ми пірнули на саме дно людських пороків, людського розпачу, безнадії, разом з ними зводили очі до  небес в надії знайти відповідь на відвічні людські питання. У наші серця перелилась їх свята любов, яка навіть у смерті дає початок новому життю.
1.   Заповнення узагальнюючої таблиці за творчістю Уласа Самчука (індивідуальна робота) Додаток 1
2.   На завершення нашої розмови хотілося б, аби ви почули цю поезію (читаєтьсяч під запис “Аве Марія”)
Уласові Самчукові
Не  так уже й багато на Землі – тих іскор Божих творчого горіння.
Сяйне одна чи дві на покоління метеоритним спалахом в імлі…
Яке блаженство і який то біль – людської пристрасті терпке причастя…
Але чи є, скажіть, великим щастям творить щедроти у краю рабів!
Віншують нобелістів королі, у троннім залі – урочисті речі, та не тобі.
У тебе – хрест предтечі лауреатів вільної землі.

 
-         Оцінка діяльності учнів на уроці. Мотивація (залучення учнів до взаємооцінювання, самооцінювання). Робота з індивідуальними картками самооцінювання.
Домашнє завдання:
І. Аналіз роману. Підібрати цитати до характеристики героїв.
ІІ. Уявіть, що ви проводите засідання літературної світлиці, на якому присутній У. Самчук. Підготуйте запитання автору за романом “Марія”, які б могли висвітлити авторське ставлення до героїв, проблем, піднятих в романі.






















































Комментариев нет:

Отправить комментарий